Bekende ontwerpers uit de jaren 50
Na de tweede wereldoorlog kwam er ruimte voor nieuwe ideeën in de modewereld. Uit de jaren 50, zoals die tijd meestal genoemd wordt, stammen de meest luxueuze en elegante, maar soms juist ook vormloze jurken die we nu vintage jurken noemen. Leuk dus om eens te kijken wat die invloeden dan waren en welke ontwerpers hun stempel drukte op de jurken, schoenen en andere kleding accessoires van toen.
Liptease; babyboomers uit de jaren 50
Keek je toevallig in het weekend naar Holland’s Got Talent en zag je Liptease, dan weet je een beetje hoe dat er aan toe ging in de jaren 50. Feesten!!! En daar hadden ze toen alle reden voor. Om je een goed beeld te vormen van de mode van die tijd, is een beetje besef van de historie niet onbelangrijk. Denk je eens in dat er net een wereldoorlog is geweest waardoor er aan van alles en nog wat schaarste was. Niet alleen was het eten op de bon, maar ook stof voor kleding was uitermate schaars.
Geen wonder dat de jurken juist in die oorlogsjaren van heel weinig stof werd gemaakt. Niks geen plooirokken en lange, wijde mouwen, rechte, korte rokken en blote armen waren zo’n beetje het hoogste goed uit die tijd. Geen wonder dat toen die periode van armoe voorbij was, de weegschaal uitsloeg naar de andere kant. Hoe meer stof er in een jurk gepropt kon worden, hoe beter, en dus kwam Dior met jurken waar in meters stof zat en die eigenlijk ook toen, gewoonweg onbetaalbaar waren.
Nieuwe invloeden in de jaren 50
Gelukkig waren er ook andere ontwerpers in de jaren 50 die een kans kregen en een eigen noot toevoegde aan de vintage jurk uit die tijd, zoals bijvoorbeeld de halterjurk en de jurk met kapmouwtjes. Eén van die ontwerpers was Balenciaga. Als reactie op al die rollen stof in de de Dior jurken, kwam hij met een veel vrolijkere en lossere jurk met open rug, korte mouwtjes en een passend frontje, excusez le mot.
Ook kwam Balenciaga met een wel heel anti-sexsymbool jurkje dat eigenlijk zo vormloos was dat hij als snel de ‘sack dress’, werd genoemd. Best een hele verandering in vergelijking met het zandloper figuurtje dat daarvoor het vrouwelijke schoonheidsideaal geweest was.
Dat kon Dior natuurlijk niet op zich laten zitten en dus werd er in zijn opdracht door Yves Saint Laurent in 1958 het A lijn jurkje ofwel de Trapeze Dress ontworpen. Het had net iets meer vorm dan de zakjurk, maar was natuurlijk heel comfortabel om te dragen en gaf ook een enorme bewegingsvrijheid. Zeker als je deze A-lijn jurkjes vergelijkt met de ingesnoerde, op baleinen korsetten gebaseerde corrigerende dames kleding van de decennia ervoor.
Jaren 50 jurken waarin comfort belangrijker is dan figuur
Geen wonder dat we nu weer zo enthousiast zijn over de jurken van de jaren 50, al zijn ze in sommige ogen toch best behoorlijk gericht op het verkrijgen van een super vrouwelijk figuur. Maar je kunt het ook andersom bekijken, de jurken zijn zo ontworpen dat het je vrouwelijkheid benadrukt in plaats van onderdrukt. Geen reden dus om de vintage jurken uit de jaren 50 te schuwen, in tegendeel zou ik zelfs zeggen, we zijn oud en wijs genoeg toch in de 21e eeuw om naar behoefte uit deze enorme creatieve en fantasierijke bron te mogen putten wanneer het gaat om het creëren van