Blue jeans for ever
Jeans lijkt een typisch Amerikaanse uitvinding, maar wie zich verdiept in de termen zoals denim en blue jeans, komt er al snel achter dat de bakermat van de spijkerbroek in Frankrijk ligt. Denim is de verbastering van “serges de Nîmes” en jeans slaat op de blauwe verfstof: “blue de Gènes (Genua)”. In de 19e eeuw kwamen de spijkerbroeken in Noord Amerika terecht, waar ze voornamelijk door cowboys gedragen werden.
Levi Strauss en Jacob Davis zorgden voor de productie. Pas in de 20e eeuw werd de jeans ook in Europa populair, nota bene niet alleen bij mannen, maar ook bij vrouwen. Dit had vooral te maken met het feit dat in de tweede wereld oorlog de Amerikaanse soldaten in een aangepaste versie van de overal-taille Europa kwamen bevrijden, maar ook doordat de bekende Hollywood filmster John Wayne in de toen nog populaire cowboyfilms jeans droeg. Later volgden de zanger Elvis Presley en de jong gestorven James Dean (spijkerbroek en wit shirt maakte hem onweerstaanbaar) die de spijkerbroek populair maakte onder jongeren.
Denim en Jeans uit Frankrijk
Serges de Nîmes was de benaming voor de sterke katoen uit Nîmes, waarvan veehouders in de Camargue oorspronkelijk hun slijtvaste kleding van maakte. spijkerbroeken werden gemaakt. Vandaar de term denim voor spijkerstof. Het woordje “spijker” is daarmee nog niet verklaard, maar de oorspronkelijke werkbroeken werden met name op de zakken verstevigd met klinknagels, een uitvinding van kleermaker Jacob Davis, om uitscheuren te voorkomen.
Karakteristieke zakjes op originele spijkerbroek van Levi Straus
Kenners halen een originele Levi jeans overal tussen uit. Ook zonder dat het merklabel zichtbaar is. Dat heeft te maken met het stikwerk (binnenzijde been enkel, buitenzijde dubbel gestikt) en de manier waarop de zakken zijn vormgegeven en geplaatst. De oorspronkelijke broeken die zo gemaakt werden heetten taille overalls en waren herkenbaar aan een achterzak met het Arcuate Stitching Design, bretels, en een horlogezakje.
Gebleekte spijkerbroek
Wat ooit als een nadeel werd beschouwd, is nu het handelsmerk van jeans geworden: namelijk dat de stof verkleurd. Daardoor krijgt de jeans zijn karakteristieke uiterlijk. Want als je een nep spijkerbroek aan hebt, zoals mij wel eens overkomen is, dan hoor je er niet bij. Iedere spijkerbroek moet een meer of minder verwassen uiterlijk hebben. Omdat de denim een zeer stugge stof is, zit een nieuwe spijkerbroek lang zo lekker niet als eentje die je al jaren hebt. Vandaar dat de spijkerbroek tegenwoordig meestal al in een gewassen variant verkocht wordt, waardoor de stof soepeler is en prettiger draagt. De verkleurde spijkerbroek is zelfs zo populair dat je ‘m tegenwoordig verkleurd en al in de winkel kan kopen en zelfs ingedragen of tot op de draad versleten.
Pasvorm van een skinny jeans
Hoewel je jeans tegenwoordig in vele verschillende maten kunt krijgen waarbij zowel lengte als breedte in verschillende combinaties worden geleverd, blijft de echte jeans een werkbroek, een worker. In vroegere jaren was dan ook de tip om hem zo strak mogelijk te kopen, dan nat aan te trekken en vervolgens aan je lijf te laten drogen om de optimale pasvorm te krijgen. Gelukkig kun je tegenwoordig jeans kopen met stretch, wel zo comfortabel en beter voor je bloedsomloop.